در شرایطی که تحریمهای بینالمللی، حملونقل و پوششهای بیمهای را با چالشهای جدی مواجه کردهاند، ایران و روسیه با امضای یک تفاهمنامه مشترک بیمهای، گام تازهای در راستای تقویت همکاریهای لجستیکی در کریدور شمال-جنوب برداشتند.
پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل:
تحریمهای بینالمللی در حوزه حملونقل، بهویژه در بخش بیمههای دریایی و باربری، در سالهای اخیر به یکی از موانع اصلی بر سر راه تجارت کشورهای هدف تبدیل شدهاند. این فشارها، اغلب با هدف مختلسازی زنجیره تأمین و کاهش توان رقابتی کشورها در بازارهای جهانی اعمال میشوند. در این میان، ایران یکی از کشورهایی است که تجربه قابلتوجهی در مقابله با این محدودیتها داشته و اکنون در تلاش است تا با بهرهگیری از ظرفیتهای منطقهای، مسیرهای جایگزینی برای عبور از این موانع ایجاد کند.یکی از آخرین نمونههای این تلاشها، امضای تفاهمنامه بیمهای میان ایران و روسیه است که در تاریخ ۱۴ خرداد سال جاری در مسکو و با حمایت سفارت ایران انجام شد. این سند، ایجاد پوشش بیمهای مشترک برای حمل بار در کریدور ترانزیتی شمال-جنوب را هدف قرار داده و میتواند زمینهساز بازتعریف نقش ایران در نقشه لجستیکی منطقه باشد.بر اساس این تفاهم، یک سازوکار جدید بیمهای میان دو کشور پایهگذاری میشود که ریسک حملونقل کالا را در برابر فشارهای خارجی کاهش داده و امکان تردد ایمنتر برای ناوگان ایرانی و روسی را فراهم میسازد. این توافق در قالب مدل کنسرسیومی طراحی شده است؛ مدلی که در آن چند نهاد بیمهای بهصورت مشارکتی ریسک را مدیریت و تأمین مالی میکنند.کنسرسیومهای بیمهای بهعنوان راهکاری مؤثر در شرایط تحریمی مطرح هستند. در این ساختار، شرکتهای بیمه با همافزایی منابع، میتوانند پوششهایی ارائه دهند که بهصورت انفرادی از عهده آن برنمیآمدند. این مدل نهتنها مانع خروج شرکتهای کشتیرانی از مسیرهای تحریمزده میشود، بلکه سرمایهگذاری در حوزه زیرساختهای ترانزیتی را نیز مطمئنتر میکند.
تحریم بیمهای کشتیها در سالهای گذشتهبهویژه پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، عملاً دسترسی ناوگان ایرانی به بازارهای جهانی را محدود کرد.شرکتهای بینالمللی بیمه به دلیل فشار نهادهای تحریمی، از صدور بیمهنامه برای کشتیهای ایرانی سر باز زدند و در نتیجه، بخشی از ظرفیتهای ترانزیتی کشور بلااستفاده ماند.مدیر یکی از شرکتهای حملونقل فعال در جنوب ایران در گفتوگو با خبرنگاران عنوان کرده بود که در نبود بیمه مناسب، حمل بار در این مسیر بهویژه روسیه، همیشه ریسک بالایی داشت. حالا با این توافق، انتظار داریم تجارت بین ایران و اوراسیا روانتر و قابل اعتمادتر شود.به گفته کریم نائینی، کارشناس ترانزیت، این توافق بیمهای، تنها یک اقدام فنی نیست، بلکه بخشی از نظم نوین اقتصادی منطقه است؛ نظمی که بر پایه همکاریهای جنوب–جنوب شکل میگیرد و سلطه ساختارهای سنتی غربی در بیمه و مالی را به چالش میکشد.اکنون با فعال شدن ابتکاراتی مانند بیمهنامه مشترک ایران و روسیه، امید میرود که مسیرهای مهمی چون کریدور شمال-جنوب، بار دیگر بهعنوان گزینهای ایمن و اقتصادی برای حمل کالاهای بینالمللی احیا شوند.#کریدور_شمال_جنوب