کد خبر:248988
پ
download

سفارت ایران در عربستان بازگشایی شد

منابع خبری سعودی امروز سه‌شنبه خبر دادند که سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی رسما بازگشایی شده است.

یه گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل،در ادامه گسترش روابط دیپلماتیک تهران-ریاض، منابع خبری روز گذشته ۱۵ خرداد ماه از بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض درامروز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ماه خبر دادند.

شبکه خبری العربیه سعودی خبر داد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی  بعد از ظهر امروز، پس از هفت سال، رسما بازگشایی شده است. این ویدئوها هم از این مراسم منتشر شده است:

پیش از این منابع خبری گفته بودند که «علیرضا عنایتی» دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه قرار است به عنوان سفیر جدید ایران در عربستان معرفی شود. عنایتی سوابقی چون سفارت ایران در کویت را در کارنامه کاری خود دارد. وی از اردیبهشت ۱۳۹۳ عهده دار سفارت ایران در کویت بود.

علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در جریان سخنرانی در این مراسم گفت: امروز، روز مهمی در تاریخ روابط دو کشور است. از اینکه در کشور برادر و دوست عربستان سعودی حضور داریم، بسیار خرسندیم.

بیکدلی با بیان اینکه با برافراشته شدن پرچمهای عربستان و ایران در دو کشور، همکاری دوجانبه به اوج خود خواهد رسید، تصریح کرد: شاهد صفحه جدیدی در روابط دو جانبه‌ای و منطقه‌ای به سمت همکاری و همگرایی بیشتر هستیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز روز گذشته در خصوص بازگشایی سفارتخانه، سرکنسولگری و نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی گفت: در تکمیل روند اجرای توافقات دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو کشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در روزهای سه‌شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی بازگشایی خواهند شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده قبل از عزیمت حجاج ایرانی فعالیت عملی خود را در جهت تسهیل امور حجاج بیت‌الله الحرام آغاز کرده، افزود: اکنون نمایندگی‌های مذکور با حضور مسؤولان وزارت امور خارجه دو کشور رسما بازگشایی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این در اظهاراتی عنوان کرده بود: تلاش می‌شود نمایندگی‌های ایران در عربستان سعودی قبل از ایام حج امسال بازگشایی و فعال شود.

براساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز گذشته (یکشنبه) ۱۴ خرداد ماه در تماس تلفنی با سرپرست موقت سفارت ایران در ریاض در جریان آخرین وضعیت و برنامه ریزی انجام شده برای افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری در جده قرار گرفت.

بازگشایی سفارتخانه ایران در ریاض پس از آن صورت می‌گیرد که در پی توافق ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ایران و عربستان در پکن دو طرف نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک بعد از هفت سال و سه ماه توافق کردند و مقرر شد وزرای خارجه پس از آن دیدار کنند که این دیدار در ۱۷ فروردین ماه انجام و بیانیه مشترکی صادر و بر آمادگی برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش‌ همکاری‌ها تأکید شد. در پی آن هم تیم‌های فنی دو طرف برای بررسی روند بازگشایی اماکن دیپلماتیک به پایتخت‌ها اعزام شدند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین روز جمعه ۱۳ خرداد ماه در حاشیه نشست بریکس در کیپ تاون در دیدار با فیصل بن فرحان از پیشرفت‌های خوب حاصله در روابط دوجانبه ابراز خرسندی کرد و افزود: خوشبختانه سفرای دو کشور تعیین و به طور متقابل معرفی شدند و زمینه برای گشایش سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها فراهم است.

وزیر خارجه عربستان نیز در دیدار امیرعبداللهیان از کمک‌های ارزشمند طرف ایرانی در استقبال از هیأت فنی عربستانی به منظور زمینه سازی برای گشایش سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران تشکر کرد و افزود: با همکاری بسیار خوب دو طرف از مراحل تعیین سفرا و زمینه سازی برای گشایش نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی به سرعت عبور کردیم و در حال حرکت به سمت مرحله جدیدی از روابط دو کشور هستیم که تأمین کننده منافع دو ملت و کل منطقه خواهد بود.وزیر امور خارجه عربستان تأکید کرد که در پاسخ به دعوت به عمل آمده، بزودی به تهران سفر خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.