کد خبر:248740
پ
۱۴۰۲۰۲۲۵۰۰۰۰۰۴_Test_PhotoN

پیروز ماراتن ترک‌ها کیست؟

در شرایطی که اوضاع میدانی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به نفع اردوغان است اما قلیچدار اوغلو و ائتلاف وی هنوز از برگرداندن ورق ناامید نشده‌اند.

یه گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل، امروز یکشنبه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برای حل و فصل نبرد رقابتی میان دو نامزد این دوره یعنی «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» برگزار می‌گردد. اردوغان که در دور اول این انتخابات در ۱۴ مه با کسب ۴۹٫۵۰ درصد آراء موفق به پیروزی نشده بود، در این فاصله توانست علاوه بر امتیازاتی که در دور اول به دست آورده بود، نقاط قوت خود را نیز مطرح کند.

نظرسنجی‌هایی که در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ترکیه انجام شده نیز حاکی از پیروزی اردوغان است. بنیاد تحقیقات ترکیه بعد از انجام یک نظرسنجی که بیش از ۱۳ هزار نفر از واجدین شرایط رای در آن مشارکت کرده بودند گزارش داد، طبق نتیجهِ حاصل شده، رجب طیب اردوغان با کسب بیش از ۵۳ درصد آرا پیروز میدان خواهد بود. بر این اساس از ۵ درصد آرایی که در دور اول به نفع «سنان اوغان» در صندوق انداخته شده بود، در دور دوم ۱٫۷۵ درصد به نفع اردوغان و ۱٫۲۵ درصد به نفع کمال قلیچدار اوغلو خواهد بود.

با این وجود قلیچدار اوغلو نیز ناامید نشده و در لحظات پایانی همچنان برای جمع‌آوری کارت‌هایی که می‌تواند به بهبود شرایط او در انتخابات کمک کند، ادامه می‌دهد. در این مرحله عمده تمرکزها معطوف به میزان مشارکت‌کنندگان در انتخابات است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶۵ میلیون نفر یعنی نزدیک به ۹۰ درصد از واجدین شرایط، به پای صندوق‌های رای بروند.

اما ۲ کارت قدرتی که می‌تواند شانس اردوغان را برای پیروزی بالا ببرد، یکی امتیاز بالاتر او نسبت به قلیچدار اوغلو در کسب آرای دور اول بوده و دوم اینکه نمایندگان حزب عدالت و توسعه وابسته به اردوغان در انتخابات پارلمانی این کشور که هم‌زمان با دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد ۳۲۲ کرسی در برابر ۲۷۸ کرسی مخالفان کسب کردند. در شرایطی که ترکیه با یک بحران خفقان‌آور مالی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و پیامدهای ناشی از زلزله اخیر این کشور نیز مزید بر علت شد، پیروزی در انتخابات پارلمانی برای حزب اردوغان امتیاز خوبی محسوب می‌شود.

علی‌رغم اینکه کمال قلیچدار اوغلو تلاش کرد یک تصویر سکولار و آزادی‌خواه که خواستار محو استکبار و ظلم از ترکیه است، از خود ارائه دهد اما به نظر می‌رسد که تلاش‌های او کافی نبوده است. علاوه بر آن اردوغان بعد از زلزله مهیب ترکیه یک کمپین تبلیغاتی بزرگ به راه انداخته و تاکید کرد تنها کسی که می‌تواند مردم را از پیامدهای زلزله حفظ کند، اوست و غرامتی نیز به شهروندان پرداخت کرد.

شعار کمپین انتخاباتی اردوغان نیز تحت عنوان «مرد قدرتمندی که ترکیهِ قوی را رهبری می‌کند» توجه ترک‌ها را به خود جلب کرد.  برگ برنده جدیدی که اردوغان به دست آورده نیز آن است که توانسته نظر حامیان سنان اوغان را جلب کند و برخی معتقدند که بر خلاف نظرسنجی‌های انجام شده ممکن است تقریبا همه ۵ درصد آرای سنان اوغان در دور دوم به نفع اردوغان به صندوق‌های رای ریخته شود.  این وضعیت موجب شده تا اردوغان دیگر اصرار زیادی به تشویق مردم جهت مشارکت در دور دوم انتخابات نداشته باشد و احساس می‌کند اگر همان شرکت‌کنندگان قبلی در دور جدید حضور یابند نیز او می‌تواند پیروز این ماراتن باشد.

از آن گذشته ناامیدی که بر ائتلاف قلیچدار اوغلو به ویژه بعد از نتایج انتخابات پارلمانی حاکم شده، وضعیت او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما همانطور که گفته شد قلیچدار اوغلو هنوز دست از تلاش نکشیده و روی برخی عوامل برای برگرداندن ورق شرط‌بندی می‌کند.

در وهله نخست قلیچدار اوغلو امیدوار به افزایش مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات فرداست که می‌تواند افزایش آرا را برای او به همراه داشته باشد. علاوه بر آن «اومیت اوزداغ» رهبر حزب «پیروزی ملی» که ۲٫۲۵ درصد آرای انتخابات پارلمانی را کسب کرده، کنار قلیچدار اوغلو  ایستاده و از ائتلاف وی حمایت می‌کند. حزب «عدالت» با کسب ۰٫۲۲ درصد از آرای پارلمانی حامی قلیچدار اوغلو بوده و به این ترتیب او می‌تواند فردا حدود ۲٫۵ درصد آرای خود را افزایش داده و به ۴۷٫۵ درصد برساند. البته این درصورتی است که درصد آرای قبلی به نفع او ثابت بماند.

علی‌رغم موارد فوق که همگی به نفع اردوغان است، احزاب کرد «دموکراتیک خلق‌ها» و «چپ سبز» روز قبل در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که در دور دوم انتخابات از کمال قلیچدار اوغلو حمایت می‌کنند و همه تلاش خود را برای سقوط اردوغان انجام خواهند داد. آنها تاکید کردند: «اولین و آخرین انتخاب ما برکناری اردوغان است».

یک رسانه وابسته به چپ‌های ترکیه اعلام کرد که ۸۰ درصد کردها آرای خود را به نفع قلیچدار اوغلو به صندوق می‌اندازند و هدف اصلی اکنون برای آنها سرنگونی اردوغان بوده و بعدا سایر مسائل را بررسی می‌کنند. اما با این وجود در دور اول انتخابات مشخص شد که اقلیت کردها وزنه سنگینی در انتخابات ندارند و این شهروندان ترک هستند که سرنوشت ماراتن ریاست‌جمهوری را رقم می‌زنند.

در این میان طی روزهای گذشته تعداد زیادی پوستر تبلیغاتی و فیلم علیه کمال قلیچدار اوغلو در شهرهای مختلف ترکیه منتشر شده که در آن اتهاماتی علیه وی در زمینه حمایت از تروریسم مطرح گشته است. قلیچدار اوغلو نیز اردوغان را متهم به فیلم‌سازی جعلی و از او برای شرکت در یک مناظره تلویزیونی آزاد دعوت کرد.  در همین حال «ابراهیم قالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نیز اعتراف کرد که فیلم‌های منتشر شده علیه قلیچدار اوغلو ساختگی است اما نهاد ریاست‌جمهوری هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.

با همه این وجود هنوز هم نتیجه انتخابات ترکیه غیرقابل پیش‌بینی بوده و هر اتفاقی می‌تواند رخ دهد و حتی شاید برخلاف نظرسنجی‌ها، ورق به نفع قلیچدار اوغلو برگردد و باید منتظر نتایج نهایی بمانیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.