- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

دلالی و حقوق‌های نجومی، از علل تورم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،دکترمحمدمهدی زاهدی در گفت و گو با ایسنا درباره شعار سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: مهار تورم و رشد تولید دو محور متصل به هم هستند.

او بادکنکی شدن ارزش پول را یکی از تعاریف تورم دانست و بیان کرد: کاهش ارزش پول ملی یا افزایش غیرمتعارف قیمت اجناس باعث تورم می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی از دلایل ایجاد تورم در جامعه سخن به میان آورد و عنوان کرد: رشد نقدینگی، کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی، دلال بازی در حوزه های مختلف، درآمدها(حقوق های) نجومی و … از جمله علل تورم هستند.

او دادن وام های بی حساب و کتابی تحت عنوان تولید که در جای دیگر مثل دلال بازی خرج می شود را یکی از دلایل افزایش نقدینگی تلقی کرد و در ادامه با انتقاد شدید از دلال بازی در بخش خودرو، مسکن و برخی اقلام خوراکی اظهار کرد: حقوق هایی که در برخی از شرکت های دولتی داده می شود، بسیار بالاست و این بی‌عدالتی تا حدودی در تورم موثر است.

زاهدی معتقد است که اگر این پول ها در مسیر تولید قرار بگیرند به طور مثال تسهیلات با نظارت کامل در چرخه تولید هزینه و این نقدینگی به جای تورم باعث ایجاد اشتغال شود، برخی از نیازهای کشور در سایه این تولید برطرف و بخشی نیز در حوزه عمرانی و تکمیل زیرساخت ها تخصیص یابد، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

او ادامه داد: باید بخش خصوصی نیز وارد عرصه های زیرساختی شود و دولت در کنار حمایتی که از بخش خصوصی می کند، نظارت لازم نیز بر آن داشته باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم ها بیان کرد: وقتی رشد تولید داشته باشیم به غیر از درآمدزایی و اشتغال، می تواند نیاز کشور را به کالاهای خارجی کاهش دهد و مستقل شدن کشور، به امنیت نیز کمک می کند و جلوی بسیاری از توطئه ها را می گیرد. به یاد دارید که چند سال پیش آمریکا قصد جلوگیری از واردات بنزین به کشورمان را داشت اما ایران با افزایش تولید بنزین، این توطئه را خنثی کرد.

زاهدی تاکید کرد: امیدواریم در سال جدید دولت و مجلس دست در دست هم با اقتدار کامل و برنامه ریزی دقیق، بتوانند با مهار تورم و افزایش ارزش پول ملی، گام های موثری در رشد تولید بردارند.

او درباره تاثیر نیمه مستقل شدن بانک مرکزی در مهار تورم نیز به ایسنا گفت: یکی از علل تورم، استقراض دولت از بانک مرکزی است و وقتی بانک مرکزی به آسانی به دولت اجازه استقراض ندهد و همچنین مکانیزمی طراحی کند که تسهیلات فقط در چرخه تولید صرف شوند و در سیستم دلال بازی هزینه نشوند، بخش زیادی از مشکل رفع می‌شود.

زاهدی در پاسخ به این سئوال که آیا قدرت لازم به بانک مرکزی داده شده است؟ گفت: بله، باید رئیس بانک مرکزی مقتدر و قوی باشد که امیدواریم رئیس کنونی این اقتدار را داشته باشد و تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار نگیرد و منافع ملی را مدنظر داشته باشد.