کد خبر:246266
پ
۱۴۰۱۱۲۰۹۱۴۲۶۴۳۱۳۸۲۷۱۴۶۰۸۴
70روز گذشت!

مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس/ نگرانی خانواده و سکوت عجیب دستگاه‌های مسئول

حدود ۷۰ روز از این مسمومیت دانش‌آموزان در قم و یک هفته در مدارس بروجرد می‌گذرد اما تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان بهداشتی، درمانی و مسئولان اجرایی مرتبط با این موضوع به‌صراحت و شفاف با مردم در این خصوص صحبت نکرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل،مسمومیت دانش‌آموزان از تاریخ ۹ آذر امسال در مدرسه‌ای در منطقه یزدانشهر قم با ابتلای حدود ۵۰ دانش‌آموز آغاز شد که بلافاصله دانش‌آمو‌زان به بیمارستان منتقل شدند که اکثر مسمومان در کمتر از یک ساعت مرخص شدند و تعداد کمی در ‌بیمارستان باقی‌ ‌ماندند.

مسمومیت سریالی در قم ادامه پیدا کرد و یک روز بعد نیز دوباره در همان مدرسه یزدانشهر حدود ۲۰ نفر دیگر مسموم شدند که به بیمارستان منتقل و در کمتر از یک ساعت همگی مرخص شدند، این روند ادامه پیدا کرد و مسمومیت سریالی به مدارس مناطق زنبیل‌آباد، صفاشهر، پردیسان، نیروگاه و مدارس مرکزی شهر کشیده شد ‌و روزانه تا ۱۰ دانش‌آموز درگیر این مسمومیت ‌شدند.

در نهایت مسمومیت سریالی به اکثر مدارس استان قم سرایت و آنها را نیز درگیر کرد و روزانه در هر مدرسه تعدادی از دانش‌آموزان به‌علت مسمومیت به بیمارستان منتقل می‌شدند. بعد از اینکه مسمومیت دانش‌آموزان ادامه‌دار شد، دانشگاه علوم پزشکی قم از همه دانش‌آموزان مسموم نمونه‌گیری کرد که نتیجه تمام آزمایشات منفی بود و همه بچه‌ها سالم بودند.

دانش آموزان , وزارت آموزش و پرورش , اورژانس , بیمارستان , مسمومیت دانش آموزان ,

طبق مصاحبه‌ای که مقامات و مسئولان مرتبط با تمام دانش‌آموزان انجام دادند ‌اکثر دانش‌آموزان مدعی شدند بویی شبیه عطر تند و پرتقال گندیده استنشاق کرده‌اند. متخصصان خبره وزارت بهداشت که تیمی ۵۰نفره را تشکیل می‌دهند تاکنون به هیچ مستند علمی در این ارتباط دست نیافته‌اند ‌و بخش اعظم این حوادث و مسمومیت‌ها را ناشی از ترس دانش‌آموزان عنوان کرده‌اند.

هنوز مسئولان پیگیر وضعیت بحرانی و پیش‌آمده در قم بودند که مسمومیت دانش‌آموزان در یکی از مدارس دخترانه بروجرد اعلام شد، در تاریخ سوم اسفند ماه حدود ۸۰ نفر از دانش‌آموزان مسموم‌شده ‌”دبیرستان احمدیه” برای درمان به مراکز درمانی شهرستان بروجرد منتقل شده‌اند.

در همان روز مسئولان مرتبط در استان از پیگیری فوری موضوع خبر دادند و اعلام کردند که شورای تأمین بروجرد جلسه اضطراری تشکیل داده‌اند و به‌زودی علت این مسمومیت را اطلاع‌رسانی خواهند کرد‌ که در روز چهارم اسفند ماه فرماندار بروجرد گفت: براساس اعلام اولیه کارشناسان فنی، نقص فنی سیستم گرمایشی مدرسه احمدیه و نشت گاز سالن ورزشی مجاور علت مسمومیت دانش‌آموزان بوده است.

هنوز چند روزی از این مسمومیت نگذشته بود که روز گذشته باز مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه‌ای دیگر از این شهرستان خبرساز شد و مهدی غیبی رئیس اورژانس لرستان از مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه پسرانه خیام بروجرد خبر داد و اعلام کرد: کارشناسان اورژانس در مدرسه حضور دارند و اوضاع را تحت کنترل دارند، حال دانش‌آموزان خوب است و مشکلی ندارند.

دانش آموزان , وزارت آموزش و پرورش , اورژانس , بیمارستان , مسمومیت دانش آموزان ,

چند روز پیش یونس پناهی معاون وزیر بهداشت با تأیید عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان قمی گفته بود که پس از مسمومیت چندین‌باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمام مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند، مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود ازاین‌رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست، این موضوع با تأکید ویژه وزیر بهداشت، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و تاکنون مشخص شده است ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نیست و هیچ نشانه‌ای از مسری بودن ندارد.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان مسموم‌شده نیاز به درمان تهاجمی ندارند و درصد زیادی از عوامل شیمیایی دخیل در این مسمومیت پیشگیرانه است.

حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه نیز با اشاره به موضوعات رخ‌داده در مدارس قم و بروجرد گفته بود که با توجه به اهمیت موضوع دادستان قم با جدیت به این موضوع ورود پیدا کرده و این مسئله در حال پیگیری بوده است اما تاکنون نتیجه‌ای گرفته نشده است.

حدود ۷۰ روز از این مسمومیت دانش‌آموزان در قم و یک هفته در مدارس بروجرد می‌گذرد اما تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان بهداشتی، درمانی و مسئولان اجرایی مرتبط با این موضوع به‌صراحت و شفاف با مردم در این خصوص صحبت نکرده‌اند و همین موضوع سبب برخی شیطنت‌های رسانه‌ای شده است چرا که با طرح شائبه‌های دروغ درصدد تشویش ‌اذهان عمومی‌اند و مطامع خود را از این بحران پیش‌آمده دنبال می‌کنند.

طبق اعلام مسئولان بهداشتی و درمانی تاکنون بارها و بارها از دانش‌آموزان آزمایش گرفته شده است اما به هیچ نتیجه قابل استناد علمی در این ارتباط دست نیافته‌اند و از طرفی برخی‌ها این شائبه را مطرح می‌کنند که عده‌ای با پرتاب مواد مسموم‌کننده به داخل مدارس به‌دنبال تعطیلی و بحران‌زایی هستند که متأسفانه هیچ نهادی این موضوع را تأیید یا تکذیب نکرده است و همین موضوع بر استرس دانش‌آموزان و خانواده‌ها افزوده است و سبب شده است بعضاً از حضور فرزندشان در مدرسه خودداری کنند.

انتظار می‌رفت پس از اینکه در مدارس قم به بحران غیرقابل توقف رسید مسئولان قاطع‌تر تصمیم می‌گرفتند و صراحتاً دراین‌باره سخن می‌گفتند و هرگونه شائبه یا سخن و مطلب کذبی را پاسخ می‌دادند تا امروز با این چالش که هر روز دامنه آن گسترده‌تر می‌شود روبه‌رو نشویم.

در تأیید این موضوع همین بس که امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان در مجلس ‌در تذکری بدون اعلام مستنداتی گفته است: حدود حداقل ۱۰ تا ۱۵ شهر ما درگیر مسمومیت دانش‌آموزی شده‌ است، از آقای دکتر قالیباف خواهش می‌کنم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان را مأمور کنید که به این حوزه ورود کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به‌جز مدارس قم و ۲ مدرسه در بروجرد تاکنون هیچ گزارشی از مسمومیت به نیروهای اورژانس و مقامات مسئول در سطح استان‌ها اعلام نشده است ‌و ای‌کاش نماینده محترم مجلس با صراحت اسامی این ۱۵ شهر را اعلام می‌کرد تا بر ابهامات این بحران نیفزاید.

دانش آموزان , وزارت آموزش و پرورش , اورژانس , بیمارستان , مسمومیت دانش آموزان ,

اگر مسئولان همین امروز به مسئله خاتمه ندهند مطمئن باشند تا چند روز آینده باید منتظر خبرهای مسمومیت دانش‌آموزان در دیگر شهرها باشند و خواهند دید رسانه‌های معاند همانند روزهای اغتشاشات که از هر فوتی یک کشته‌سازی داشتند، از این بحران نهایت سوءاستفاده را خواهند کرد و همانند چند روز گذشته که فوت یک دانش‌آموز در قم را به بحران اخیر ربط داده بودند کوچک‌ترین مشکل برای دانش‌آموزان را به موضوع مسمومیت و عدم توانایی مسئولان ربط خواهند داد.

استرس و نگرانی خانواده‌ها در این دو استان را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان نادیده گرفت و اگر مسئولان مرتبط یک نظرسنجی کوچک در چند شهر انجام دهند متوجه خواهند شد که مردم بابت این مسمومیت‌ها و وضعیت فرزندشان بسیار نگرانند و قطعاً ادامه این سردرگمی باعث وقفه در آموزش و بهره‌برداری دشمن خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.