- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

گیلان جولانگاه پلنگ در ایران 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،‌گیلان یکی از کوچکترین استان های ایران است،همین استان کوچک سومین استان پر تراکم بعد از تهران و البرز است ؛ ۳۴ درصد استان جلگه و مابقی کوهپایه یا کوهستان است بخش اعظم جمعیت در جلگه سکونت دارند ؛گیلان دارای ظرفیت های ملی و جهانی است ؛۶۰ گونه پستاندار چون پلنگ،شوکا (گوزن مینیاتوری ) خرس قهوه ای و فک بخشی از تنوع زیستی استان به شمار می روند؛ از ۵۳۳ گونه پرنده در ایران ۶۰ درصد آن در گیلان مشاهده می شود ، همچنین ۲۰ ایستگاه تالابی و سه تالاب مهم بین المللی تالاب انزلی ،پارک ملی بوجاق و امیرکلایه در استان قرار دارد.

پلنگ رودبار

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودبار از تصویربرداری از یک پلنگ ایرانی در ارتفاعات این شهرستان خبر داد.

علی فرهی امروز اعلام کرد: در ارتفاعات یکی از زیستگاه های شهرستان رودبار از پلنگ ایرانی که بزرگترین گربه سان ایران است تصویربرداری شد.
وی با اعلام این خبر گفت: رودبار به عنوان پهناورترین شهرستان گیلان به واسطه موقعیت اقلیمی ویژه خود در کمربند طلایی اکولوژیکی که به آن منطقه بین اقلیمی می‌گویند قرار گرفته و به همین سبب دارای تنوع بی‌نظیری در گونه‌های گیاهی و جانوری است.
فرهی افزود: رودبار با داشتن گوشتخواران بزرگ همچون خرس قهوه‌ای و علفخواران شاخص همچون گوزن‌های مرال و شوکا و گونه پازن باعث شده تا تقریبا نیمی از این شهرستان به عنوان مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع و همچنین اثرهای طبیعی ملی تحت حفاظت و نگهداری محیط زیست باشد.

پلنگ املش
بیستم تیرماه بود که طی تلاش فراوان محیط‌بانان حفاظت محیط‌زیست شهرستان املش (واقع در شرق گیلان) و نصب دوربین تله از یک قلاده پلنگ نر در این منطقه تصویربرداری شد.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان گیلان گزارش داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان املش به هدایت محیط بان شاهپور عبدی موفق به تصویربرداری از پلنگ نر توسط دوربین تله ای در ارتفاعات این شهرستان شدند.
تورج صادقی افزود: این چندمین بار است که ماموران یگان حفاظت موفق به فیلمبرداری از پلنگ در این منطقه شده اند و گزارشات مکرر مردمی و ماموران اجرایی ما از مشاهده پلنگ در منطقه حاکی از آن است که این منطقه مامن و زیستگاه فوق العاده مناسبی برای این گونه نادر در کشور است.

نجات پلنگ زخمی در رودسر

اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ نیزپس از انتشار اخبار متعدد از انقراض پلنگ تا تلف شدن گاه گاه این گربه سان عظیم خبر رسید که محیط بانان گیلانی در ارتفاعات کوهستانی رودسر، پلنگ گرفتار در تله سیمی را نجات داده و در طبیعت رها کردند.یک قلاده پلنگ نر بالغ در تله مچ گیر افراد ناشناس در منطقه اشکورات رودسر گرفتار شده بود که پس از اطلاع بموقع نجات یافت.
ماموران یگان حفاظت محیط زیست رودسر پس از اطلاع بموقع از گرفتار شدن یک قلاده پلنگ در تله سیمی افراد ناشناس، بلافاصله به همراه دامپزشک و اکیپ یگان و کارشناسی حیات وحش استان و شهرستان به منطقه مورد نظر اعزام شدند.
گروه اعزامی پس از چند ساعت راهپیمایی در نقاط کوهستانی، این پلنگ گرفتار در تله را با استفاده از تزریق مواد بی هوش کننده از تله آزاد و پس از معاینه، بیومتری (آنالیز مشخصات) و اطمینان از سلامتی کامل و بعلت آسیب ندیدن پس از به هوش آمدن در همان منطقه رهاسازی کردند

شکارچی پلنگ در گیلان شکار شد
همه اخبار درباره پلنگ گیلان خوش نبود و در خرداد ماه ۱۳۹۹یک شکارچی متخلف که یک قلاده پلنگ را شکار کرده بود پس از ردگیری و مراقبت ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل واقع در شرق گیلان دستگیر شد.
رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل با اعلام این خبر گفته بود :شخصی که چندی پیش در حوزه شهرستان سیاهکل یک قلاده پلنگ را شکار کرده بود پس از ردگیری، تعقیب و مراقبت شبانه روزی سرانجام در دام ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان گرفتار شد.
پس از هماهنگی با دادستان، فرمانده انتظامی و رئیس پلیس اطلاعات شهرستان، ماموران یگان حفاظت این اداره بعنوان خریدار پوست پلنگ با فرد مورد نظر قرار ملاقات گذاشته و در حین انجام معامله موفق شدند با استفاده از حکم قضایی ورود به منزل، ضمن ضبط پوست پلنگ، یک قبضه سلاح شکاری غیر مجاز و تعدادی تیر فشنگ از منزل شکارچی متخلف کشف و ضبط کنند.
این شکارچی ریزنقش، با دستور دادستان به بازداشتگاه اعزام شده و پرونده تخلف وی نیز در اختیار مرجع قضایی قرار

آمادگی گیلان برای حوادث وحش
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش گیلان پیشتر در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر آمادگی محیط زیست گیلان گفت: انواع سلاح بیهوشی و تجهیزات سبک بیهوشی در استان موجود است که تجهیزات بیهوشی و دارو به شهرستان های استان از جمله رودسر، املش، سیاهکل و رودبار ارسال شده است.
حسین علی نژاد آموزش مسئولیت اجتماعی را مقوله همگانی دانست که می بایست رسانه ها بویژه رسانه ملی نقش بیشتری در این خصوص ایفا کنند و در خصوص آموزش نیروهای متخصص افزود: دوره های متعدد زنده گیری حیوانات وحشی برای محیط بانان وآتش نشانان برگزار شده است.
این اکولوژیست از مردم خواست در زمان برخورد با حوادث زیست محیطی یا مواجه شدن با حیوانات وحشی در وهله نخست محیط را آرام نگه دارند و از هرگونه استرس وارد کردن ،غذا دادن و متواری کردن به حیوان خودداری کنند و بلافاصله با آتش نشانی و یا شماره شبانه روزی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ۳۳۸۲۴۶۲۶ با پیش شماره ۰۱۳ تماس بگیرند.
رییس اداره نظارت بر حیات وحش گیلان تاکید کرد شماره ۱۵۴۰ شماره رسیدگی به شکایات است و شاید زمان ببرد اما در صورت فوریت و نیاز به رسیدگی فوری با شماره اداره کل حفاظت محیط زیست تماس گرفته شود.
محیط زیست استان در زمان حاضر با حدود ۲۰۰ محیط بان محافظت می شود که با توجه به حساسیت و تنوع بی نظیر و مناطق گسترده تحت مدیریت اگر حمایت همه مردم و همکاری دستگاه قضایی و نیروی خدوم و زحمتکش انتظامی همراه نباشد بی شک محیط بانان استان در این راه مقدس با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد که ۱۴۱ شهید ۳۰۰ جانباز در کشور گواه آن است.