- پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل - https://ahrargil.ir -

تعطیلی تاثیری در صرفه جویی گاز نداشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل [1]،علی نصیری افزود: ما نباید تصیمات کوتاه‌مدت برای رفع مشکل گاز بگیریم و باید برای این موضوع فکر چاره‌ای کنیم البته برای رفع مشکل یک تصمیمات کوتاه‌مدت گرفته شد، اما باید به صورت اصولی برخورد کنیم.

وی گفت: در برف چند روز پیش تهران دچار بحران نشدیم و با همکاری مردم توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم البته همزمان با موضوع برف ما بحث مصرف گاز در کشور را هم داشتیم که این دو با هم همزمان شد.

تعطیلی تاثیری در صرفه جویی گاز نداشت؛ طرح حذف گاز از تهران در مرحله مطالعاتی است
نصیری با بیان اینکه درچند روز قبل مصرف گاز به دلیل برودت هوا بالا رفت و مسئولان مجبور شدند برخی قسمت‌های شهر را تعطیل کنند، تصریح کرد: میزان استفاده از گاز خارج از عرف استاندارد است و کل گازی که ما در کشور مصرف می‌کنیم برابر گازی است که چینی‌ها مصرف می‌کنند.
وی اظهارداشت: باید مصرف گاز در کشور اصولی شود مثلا برخی افراد وقتی در خانه هم نیستند شوفاژها را روشن می‌کنند یا اینکه وقتی میزان حرارت خانه را بالا می‌برند و خانه بسیار گرم می‌شود جای اینکه شوفاژ‌ها را کم کنند پنجره‌ها را باز می‌کنند و یا با لباس تابستانه در خانه می‌گردند به همین دلیل انرژی هدررفت دارد و به صورت بهینه از گاز استفاده نمی‌شود.

مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان  رعایت نمی شود

وی افزود: در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان قانونی داریم که می‌گوید باید نظارت بر هدررفت انرژی و ذخیره انرژی در مصالح وجود داشته باشد ما باید مصالحی تولید کنیم که انرژی را از دست ندهد باید سازنده‌ها دقت کنند که از مصالح نگهدارنده انرژی استفاده کنند متأسفانه در این زمینه نظارت درستی صورت نمی‌گیرد.
وی گفت: باید بر ساخت و ساز‌ها نظارت کنیم و مصالح استاندارد باشند تا بتوانیم بهینه انرژی را مصرف کنیم. برخی پنجره‌ها بگونه‌ای است که از آن‌ها باد رد نمی‌شود و باید از آن‌ها در ساختمان استفاده کنند، اما ما پنجره‌هایی داریم که از همه طرف آن باد می‌گذرد باید متریال دیوار‌ها بگونه‌ای باشد که انرژی را در خود ذخیره کند.

طرح مطالعاتی حذف گاز از تهران به علت گسل‌خیز بودن

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران همچنین با بیان اینکه مطالعاتی در حال انجام است تا ببینیم می‌توان به دلیل گسل‌خیز بودن شهر تهران گاز را حذف کرد، گفت: به هر حال ما یک طرحی را دنبال می‌کنیم و مطالعاتی در این زمینه انجام شده و به دلیل گسل‌خیز بودن شهر تهران می‌توان گاز را از تهران حذف کرد. البته باید ابعاد مختلف این موضوع بررسی شود تا ببینیم کار چگونه پیش می‌رود. با این وضع موجود که داریم مصرف بیش از حد انرژی در کشور است.