کد خبر:243902
پ
n00822671-b

تقسیم کار برای بازگشت به قدرت؛ روحانی با آذری جهرمی و همتی کاندیدای انتخابات مجلس می‌شوند/ لاریجانی و جهانگیری برای ریاست جمهوری +جزئیات

آن گونه که از اخبار برمی‌آید در تقسیم کار تیم سیاسی راست میانه با محوریت کارگزاران پیشنهاد شده حسن روحانی کاندیدای مجلس شود و با چهره‌هایی چون آذری جهرمی، سورنا ستاری ، عبدالناصر همتی لیست تهران را تشکیل دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل،همزمان با بروز برخی التهابات در بازار ارز و ناآرامی های اجتماعی، سایت فردا نوشته؛ برخی اخبار از کاندیداتوی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای انتخابات مجلس آینده حکایت دارند. این اخبار با احتمال نامزدی رئیس پیشین مجلس برای انتخابات ۱۴۰۴ همراه بوده است. راست میانه چه در سر دارد و سرمایه آن متکی به چیست و چه موانعی بر سر این جریان است؟

به گزارش صبح نو، این روزها خبر احتمال نامزدی حسن روحانی برای انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه سال آینده، به گوش می‌رسد. پس از تمدیدنشدن عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از آغاز ناآرامی های پاییز، حسن روحانی برخلاف محمد خاتمی عمدتا ترجیح به سکوت داد و سعی کرد با انفعال، روزگار بگذراند. این سکوت، در نوع خود معنادار بود و نشانه‌ای از برنامه‌ریزی پنهان او و یارانش برای انتخابات های پیش رو داشت.

سایت فردا در این باره نوشته؛ زمان خداحافظی حسن روحانی با جایگاه ریاست جمهوری، از تلخ‌ترین وداع‌های یک رییس‌جمهور محسوب می‌شد. حسن روحانی زمانی منطقه پاستور تهران را ترک کرد که ارزش پول ملی یک هفتم سال ۹۲ بود، مدیریت دولت در ایام کرونا به شدت مورد انتقاد بود، تورم بالای ۴۰ درصد بر اقتصاد حاکم بود، کسری بودجه همچنان گلوی اقتصاد ایران را می فشرد و اصلاح‌طلبان کاملا از او جدا شدند و موقعیت او به عنوان یک محافظه کار کلاسیک در جناح راست هم از بین رفته بود. حسن روحانی با کمترین حد از سرمایه اجتماعی یک رییس جمهور، از پاستور رفت.

حال اصلاح طلبان و طیف موسوم به اعتدالیون به این اندیشه فرو رفته اند که تا مجددا به سمت کانال‌های قدرت، خیز بردارند. بر پایه چنین تحلیلی، زمزمه بازگشت این دو گروه(اصلاح طلبان و اعتدالیون) در انتخابات‌های آینده به گوش می‌رسد.

طیف موسوم به «راست میانه» که از سال ۹۲ در ائتلاف با اصلاح‌طلبان توانست در ۴ انتخابات به پیروزی برسد، به صورت مشخص شامل حزب اعتدال و توسعه، حزب کارگزاران سازندگی ایران و بخشی از راست سنتی شامل بخشی از حزب موتلفه و بخشی از جبهه پیروان خط امام و رهبری بود که توسط حسن روحانی در دولت و علی لاریجانی در مجلس نمایندگی می‌شد. در نهایت اما از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ به دلیل ناکامی دولت حسن روحانی، دومینوی شکست این جریان آغاز و به تصاحب دولت توسط اصولگرایان ختم شد.

برآمدن و قدرت گرفتن راست میانه که بیش از هر چیز در رادیکال‌شدن طبقه متوسط مدرن شهری پس از انتخابات ۸۸ و اهمیت‌یافتن پرونده هسته‌ای ریشه داشت، افول اصلاح‌طلبان در سیاست و نیابتی‌شدن نقش آنان را به همراه آورد. اخبار جدید مبنی بر نامزدی حسن روحانی در انتخابات آینده مجلس نشان می‌دهد که راست میانه، همچنان خواستار حرکت اصلاح‌طلبان در کنار آنهاست نه جلوتر از آنها.

آن گونه که از اخبار برمی‌آید در تقسیم کار تیم سیاسی راست میانه با محوریت کارگزاران پیشنهاد شده حسن روحانی کاندیدای مجلس شود و با چهره‌هایی چون آذری جهرمی، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی لیست تهران را تشکیل دهند.

همچنین در این تقسیم کار، علی لاریجانی که این روزها در طبقه دوم ساختمانی سه طبقه در انتهای خیابان فلسطین تهران جا خوش کرده، جدی‌ترین گزینه و جهانگیری گزینه بعدی راست میانه برای انتخابات ریاست جمهوری هستند و محسن هاشمی برای شهرداری تهران پیشنهاد شده است. سابقه پارلمانتاریستی حسن روحانی در دهه شصت و نیمه اول دهه هفتاد، از دلایل علم شدن نام او برای انتخابات آتی مجلس است. شانس پایین روحانی برای انتخابات ۱۴۰۴، عامل دیگری است که ریسک سرمایه گذاری روی او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی را بالا برده است.

نقشه سیاسی راست میانه گرچه به نسبت اصلاح‌طلبان جلوتر و عملیاتی‌تر است اما دارای اشکالاتی است که ممکن است عملی شدن آن را تحت الشعاع قرار دهد. مهم‌ترین مانع این نقشه، سرمایه پایین این طیف سیاسی به خصوص حسن روحانی در سطح جامعه است و احیای این جریان برای زمستان ۱۴۰۲ به سادگی میسر نیست. چالش بعدی راست میانه، میزان تمایل اصلاح‌طلبان به همراه با آنهاست. اصلاح‌طلبان به ویژه خاتمی که این روزها با مواضع خود سعی دارند طبقه اجتماعی ناراضی را با خود آشتی بدهند، آیا راضی می‌شوند با جریان راست میانه که ۸ سال تمام برای آن هزینه دادند و البته منافع خاص خود را نیز از آن بردند، دوباره همراهی پیشه کنند.

چالش دیگر نقشه راست میانه، تازه‌کار بودن دولت سیزدهم است. این دولت به مرور زمان ممکن است بهتر بر اوضاع مسلط شود و در انسجام با جریان اصولگرا و مجلس یازدهم، حمایت اجتماعی خود را گسترده کند و در نهایت مجلس یازدهم، از نظر سیاسی تداوم یابد. در این میان مکانیسم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نقش محوری خواهد داشت. خبر نامزدی حسن روحانی را باید آغاز کمپین انتخاباتی مجلس دوازدهم دانست. باید منتظر زمان بود تا مشخص شود که جامعه، اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان هر کدام به چه سمتی خواهند رفت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.