کد خبر:217432
پ
download

کسی حرف ما را باور نمی‌کرد که ممکن است جنگی روی دهد

قبل از آغاز جنگ، تحرکات دشمن را در مرز می‌دیدیم، اما کسی حرف ما را باور نمی‌کرد که ممکن است جنگی روی دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل،سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی در برنامه تیتر امشب یک شنبه شب شبکه خبر گفت: سال ۵۹ قبل از آغاز رسمی جنگ، کشور درگیر دشمن بود و حدود ۳۳۶ بار مرزهای ایران اسلامی را دشمن بعثی نقض کرد و قریب به هزار شهید قبل از آغاز جنگ در شهریور ۵۹ تقدیم شد.

سردار فضلی افزود: قبل از آغاز جنگ، تحرکات دشمن را در مرز می‌دیدیم، اما کسی حرف ما را باور نمی‌کرد که ممکن است جنگی روی دهد.

وی گفت: تصمیم گرفتیم به محضر حضرت امام اطلاع دهیم و مشاهدات خود را به گزارش چندصفحه‌ای تبدیل کردیم و در تهران مسئول حفاظت بیت امام نیز برای دیدار امام هماهنگی کردند که نسخه‌ای برای امام و نسخه‌ای برای بنی صدرو نسخه‌ای را هم برای مرحوم آیت الله منتظری بنابر اعلام تکلیف تهیه کردیم.

سردار فضلی افزود: صبح روز ۳۱ شهریور که عازم سومار شدیم آغاز رسمی جنگ اعلام شد. نیروی مقتدر هوایی جمهوری اسلامی و قرارگاه پدافند مستقر بودند و بعد از تمهیدات لازم عصر به سومار رسیدم که نیروها از سومار به سمت شهر گچسر به عقب برگشته بودند.

وی درباره تصمیم گیری‌های زمان جنگ نیز گفت: در دفاع مقدس ساختارها بر اساس دفاع همه جانبه تعریف شده بود و در هیچ عملیاتی تصمیم شخصی گرفته نشد.

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران افزود: به طور مثال در عملیات بیت المقدس که از مهمترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است ارتش معتقد بود باید از خرمشهر وارد شویم و سپاه معتقد بود باید از نقاط ضعیف‌تر وارد شویم که در نهایت نظر سپاه پذیرفته شد و محاصره از اردیبهشت آغاز شد تا در سوم خرداد خرمشهر آزاد گشت.

وی گفت: پیشنهادها و نظرهای شخصی مطرح می‌شد، اما هیچ عملیاتی بر اساس تصمیم شخصی انجام نمی‌شد.

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران تصریح کرد: همه عملیات‌ها سختی خاص خود را داشت و نمی‌توان گفت کدام عملیات سخت‌تر بوده است. مثلاً عبور از رودخانه اروند نیاز به کد شناسایی و رسیدن به طرف دیگر اروند داشت که سپاه توانست به آن دسترسی پیدا کند.

وی گفت: در عملیات کربلای ۵ فاصله با دشمن ۳ کیلومتر گل و لای و باتلاق بود و به علت نزدیکی بصره باید از موانع گوناگون عبور می‌کردیم که این موارد عملیات را بسیار سخت می‌کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.